Digitalisaatio ja digitaalinen lukutaito Itämeren alueen kouluissa -seminaari

Kutsu DiLiPoCo-hanke järjestää seminaarin digitalisaatiosta ja digitaalisesta lukutaidosta Itämeren alueen kouluissa tiistaina 12.9.2023. Seminaari järjestetään avoimena lähitapahtumana Tampereella. Tapahtuman pääkielenä on englanti. Ilmoittaudu tapahtumaan täällä 31.8.2023 mennessä. Huomaa, että paikkoja on rajallinen määrä. Tiistai 12.9.2023 Lopullinen ohjelma lähetetään rekisteröityneille osallistujille… Lue lisää »Digitalisaatio ja digitaalinen lukutaito Itämeren alueen kouluissa -seminaari

Minecraft-maailmassa valmistettu talo, jonka kuistilla on erilaisia kukkia. Taivas on sininen.

Minecraft opetuksessa

Minecraftia voi käyttää monipuolisesti eri oppiaineiden opetuksessa. Tässä on ohjeita Minecraft Education Editioniin ja VR-laseilla pelattavaan Minecraftiin. MEE-ohjeissa on vinkkejä Luovat luokkahuoneet -kokonaisuuden luomiseen, VR-ohjeissa puolestaan on vinkkejä maatilakokonaisuuden tekemiseen. Kokonaisuuksia kokeiltiin oppilaspajoissa keväällä ja syksyllä 2023. Ohjeet ovat upotettuina… Lue lisää »Minecraft opetuksessa

Silmälasipäinen mies ottaa kameralla kuvaa isosta kameranlinssistä, jonka keskellä on Public domain -teksti.

Tekijänoikeudet

Tekijänoikeudet saattavat olla haastava kokonaisuus huomioida opetuksessa. Niitä on kuitenkin tärkeää opettaa ja noudattaa myös itse työssään. Alle on koottu tukimateriaalia opetukseen ja linkkejä eri palveluihin. CC-lisenssien selitykset englanniksi (Creative Commons) Kopiraittilan koulu Tervetuloa Kopiraittilaan! – Kopiraittilan Koulu Opettajalle –… Lue lisää »Tekijänoikeudet

Kuvassa on sinisävyinen nainen, jonka pään ympärillä on erilaisia mediaan liittyviä kuvakkeita.

Mediakasvatussivustoja

Tässä muutamia sivustoja mediakasvatuksen tukemiseen. Materiaalit – Mediataitoviikko Ajankohtaista – Mediataitokoulu Mediametka ry – Inspiroidu mediasta Mediaosaaminen | Opetushallitus (oph.fi) Mediataitoviikko | Opetushallitus (oph.fi) Mediakoulu (Tampereen perusopetus) Mediataidot (Mediakoulu) Mediakasvatus.fi – Mediakasvatusseura – mediakasvatuksen asiantuntija Mediakasvatus – Mannerheimin Lastensuojeluliitto (mll.fi)… Lue lisää »Mediakasvatussivustoja

Kuvassa on opettaja luokan edessä. Hänen vieressään on älytaulu, jossa näkyy Kahoot-pelin lopputulos. Kuvassa on myös viisi oppilasta pulpettien ääressä selkä kameraan päin.

Vinkkejä ja linkkejä opetukseen

Alle on listattu erilaisia työkaluja opetuksen tueksi. Sivustojen nimet toimivat linkkeinä. Kyselytyökaluja AnswerGarden Sanapilvi lyhyisiin kyselyihin. Vastaukset päivittyvät reaaliaikaisesti. Ilmainen, ei vaadi rekisteröitymistä. DirectPoll Äänestys-/mielipidekyselytyökalu. Ilmainen käyttää, vaatii sähköpostiosoitteen hallintaa ja jakamista varten. Mentimeter Monipuolinen kyselysivusto, jolla voi tehdä sanapilviä,… Lue lisää »Vinkkejä ja linkkejä opetukseen

Kuva on mustavalkoinen. Siinä on laatikon päällä robottiauto, jonka keskellä on microbit-ohjelmointialusta. Taustalla on tietokoneen näyttö, jossa on koodia.

Ohjelmointivinkkejä

Internetistä löytyy paljon materiaalia ohjelmoinnin tueksi. Tähän alle on listattu muutamia, pääasiassa suomenkielisiä ohjesivustoja. Lisäksi alla on ohjelmointisivustoja suoraan käytettäväksi selaimella. Ohjesivustoja Ohjelmointimateriaalit – Innokas Helppokäyttöiset STEAM-oppitunnit kaiken ikäisille LEGO® Education Polkuja ohjelmointiosaamiseen (aoe.fi) Koodimatskut – Ohjelmoinnin oppimateriaaleja alakouluille Ohjelmointisivustoja Koodaustunti… Lue lisää »Ohjelmointivinkkejä

Kuvassa on tekoälyn luoma kuva tekoälystä. Siinä on eräänlaisia piirilevykuvioita.

Tekoäly

Tekoäly on tullut voimakkaana ilmiönä viimeisen vuoden aikana. Monet ohjelmat, esimerkiksi Office365-sovellukset sisältävät jo paljon tekoälyyn perustuvia tukitoimintoja. Näiden lisäksi tekoälyä voi hyödyntää omassa työssä uuden luomisen tukena. Alle on listattu erilaisia tekoälysivustoja ja -ohjeita. Kuvitus Craiyon Adobe Firefly DALL·E… Lue lisää »Tekoäly

Tyttö istuu kannettavan tietokoneen ääressä. Pöydällä hänen vieressään on avonainen penaali ja liimaputkilo.

Digioppimispolkuja

Monessa kunnassa on koottu erilaisia digioppimispolkuja opetuksen tueksi. Tässä muutamia esimerkkejä: Raumlaine digipolku (Rauma) Uudet lukutaidot näkyviksi (Tampere) Digitaitokalenteri- Yhdenvertaista kehittymistä (Kuopio) Turun digipolut – Turun kaupunki, kasvatus ja opetus (turku.fi) Oppijan digipolku – Helsinki oppii – Helsingin kaupunki Mikkelin… Lue lisää »Digioppimispolkuja

Kuvassa on kolmiulotteinen, piirretty pingviini, jolla on punainen pipo ja kaulaliina. Se seisoo värityskuvapaperin päällä. Vieressä sillä on sininen viiri.

AR-sovelluksia opetuskäyttöön

Tässä muutamia lisätyn todellisuuden sovelluksia, joita testasimme oppilaspajoissa. Lyhyen esittelyn jälkeen löytyy tulostettava ohje sovelluksen käyttöön. 3D Bear Animal Safari Bridge Builder AR Gravity AR Quiver Quiver -ohjekortti (Innokas) SkyView Lite Lisävinkkejä Lisätty todellisuus – Vinkkejä perusopetukseen (thinglink.com) Matleenan blogi:… Lue lisää »AR-sovelluksia opetuskäyttöön